
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnetrzną powodujece uraz lub śmierć, które nastapiło w związku z pracą (art. 3. ust. 1. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych):
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Na równi z wypadkiem przy pracy traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ (art. 3. ust. 2. ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych):
- w czasie podróży służbowej, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań,
- podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony,
- przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ( Dz. U. z dnia 2 lipca 2009r. Nr 105, poz. 870 z póź. zm.) pracodawca , którego pracownik uległ wypadkowi jest obowiązany:
- zapewnić udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu pracownikowi,
- zabezpieczyć miejsce wypadku,
- zbadać okoliczności i przyczyny wypadku,
- sporzadzic właściwą dokumentacje,
- zastosować środki zapobegajace podobnym wypadkom.
Pracodawca ma obowiązek sporządzić pełną dokumentację powypadkową w ciągu 14 dni od chwili zgłoszenia zdarzenia przez poszkodowanego.
Nasza firma proponuje Państwu fachową pomoc w przeprowadzeniu dochodzenia powypadkowego oraz sporządzeniu pełnej dokumentacji powypadkowej. W ramach usługi:
- zawiadomimy o wypadku właściwego inspektora pracy i prokuratora ( wypadek ciężki, śmiertelny, zbiorowy),
- ustalimy okoliczności i przyczyny wypadku,
- określimy wniosek i środki profilaktyczne,
- przesłuchamy poszkodowanego i świadków wypadku,
- sporządzimy i zapoznamy z protokołem poszkodowanego,
- przedłożymy Państwu protokół powypadkowy do zatwierdzenia,
- doręczymy protokół powypadkowy poszkodowanemu,
- w przypadku wypadku ciężkiego, zbiorowego bądź śmiertelnego doręczymy protokół powypadkowy właściwemu inspektorowi pracy,
- zarejestrujemy wypadek w rejestrze wypadków,
- sporządzimy statystyczną kartę wypadku do GUS,
- na wniosek pracownika Państwa przedsiębiorstwa prześlemy dokumentacje powypadkową do ZUS.
Zaniechanie obowiązku powiadomienia o wypadku przy pracy ( śmiertelnym, ciężkim, zbiorowym) właściwych organów w tym inspektora pracy, stanowi wykroczenie z art 283 par. 2 pkt. 6 Kodeksu Pracy i jest zagrożone karą grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Dopuszczajac do pracy pracownika bez obowiązkowego szkolenia z zakresu BHP bierzesz na siebie odpowiedzialność cywilno- prawną, co może sie wiązać z wypłacaniem renty lub odszkodowania ( art. 444 Kodeks Cywilny).